wesele w górach
PlanowanieWesela.pl » Artykuły eksperckie » Samochód zabytkowy - wszystko co musisz wiedzieć
Przewiń do treści
Polecamy
Złoty Krążek
Ostatnio dodane
2018-12-12 Karetą z końmi do ślubu * Autem retro do ślubu Oferujemy Państwu przejazd następującymi pojazdami: - Nestor Baron. Samochód jest stylizowany na lata 20-te i 30-te z muzyką z lat dwudziestych. - Kareta zaprzęgnięta w dwa siwe konie - to czteroosobowy, wyjazdowy powóz reprezentacyjny. Samochody ślubne
Warszawa
2018-12-12 Studio Foto-Video P.A. Ginter NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO KLASYCZNYCH USŁUG. Jeśli szukasz fotografa, który uwieczni twoje wydarzenie, to właśnie go znalazłeś, nie szukaj więc dalej! Fotografowanie w naszym wykonaniu to nie tylko praca, to coś więcej! To nasza pasja, każde zdjęcie to przemyślana kompozycja, która Was zachwyci. Fotografia ślubna
Przeźmierowo (koło Poznania)
Sonda

Gdzie pojedziecie w podróż poślubną?


Pokaż wszystko

Samochód zabytkowy - wszystko co musisz wiedzieć

Planujesz ubiegać się o żółte tablice rejestracyjne dla swojego klasyka i z dumą prezentować go na zlotach motoryzacyjnych, na których do tej pory byłeś tylko oglądającym? Rejestracja pojazdu zabytkowego w Polsce wymaga dopełnienia szeregu formalności, a także spełnienia kilku warunków, bez których wpisanie pojazdu na listę zabytków jest po prostu niemożliwe. Sprawdź, co musisz zrobić aby zarejestrować swój pojazd.

Kiedy samochód staje się zabytkiem?

Wbrew pozorom nie każdy stary samochód to zabytek. Auto, które zasługuje na takie miano musi liczyć sobie co najmniej 25 lat i od minimum 15 nie być już produkowanym, tj. w ciągu ostatnich 15 lat żaden nowy egzemplarz tego modelu nie mógł opuścić fabryki.

Oryginalne w 75%

Nie wystarczy pewność, że klasyk jest odpowiednio stary, trzeba jeszcze sprawdzić ile oryginalnych części skrywa pod maską. Konserwatorzy zabytków zajmujący się klasyfikowaniem samochodów dokładnie przyjrzą się temu, co się w nich znajduje. Tam gdzie więcej niż ¼ części została wymieniona na tanie zamienniki odmówią przyznania tytułu zabytku.

044mfct2353pf.jpg

Profity i obowiązki

Na właściciela pojazdu zabytkowego zostają nałożone pewne prawa i obowiązki, których musi dopełniać. Pozytywną informacją jest, że klasyk nie musi stawiać się na co rocznych przeglądach technicznych, gdyż jest z nich z oczywistego powodu zwolniony. Posiadacz ma również prawo do skorzystania z terminowego OC, w myśl zasady „nie jeździsz nie płacisz”. Ale musi pamiętać o tym, że ani wymiana podzespołów ani zmiana koloru nadwozia bez uzyskania zgody od konserwatora zabytków absolutnie nie wchodzi w grę. Dodatkowo zostaje na niego nałożony bezwzględny zakaz wykorzystywania oldtimera do celów zarobkowych, czyli w żadnym wypadku nie może wypożyczać go parom młodym czy używać jako taksówkę.

Jakie ubezpieczenie kupić?

W tym przypadku warto się dobrze zastanowić. Co prawda właścicielowi zabytku przysługuje możliwość czasowej rezygnacji z ubezpieczenia, jednak czy warto narażać się na ewentualne wydatki? Przecież w każdej chwili może dojść do nieszczęśliwego splotu wydarzeń, kiedy pojazd może zostać uszkodzony. Wystarczy jednak, że wykupisz korzystne ubezpieczenie dedykowane oldtimerom (np. https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/) i będziesz mógł spać spokojnie, jako że w razie nieszczęśliwego wypadku otrzymasz pomoc jakiej będziesz potrzebował.