Iluzjonista Tomasz Jusza

Stadion Narodowy: jak pogodzić dumę z komercją?

Strona główna » Artykuły eksperckie » Stadion Narodowy: jak pogodzić dumę z komercją?

Procedura sprzedaży nazwy została uruchomiona wczoraj, równo rok po niesławnym meczu Polska - Anglia i aferze z niezamkniętym dachem.

- Specjalnie wybraliśmy ten dzień - mówi Tomasz Zahorski ze spółki PL.2012+ zarządzającej Stadionem Narodowym. - Równo rok po tzw. basenie narodowym możemy pokazać, że stadion jest de facto najbardziej atrakcyjnym miejscem w Polsce, że dzięki dobremu zarządzaniu w ciągu roku odwiedziło go ponad milion gości, że budzi wiele dobrych skojarzeń dzięki imprezom, jakie na nim były.

Rok temu procedurę sprzedaży nazwy zawieszono, bo po blamażu z meczem Polska - Anglia stadion miał zepsutą reputację. Ale po takich wydarzeniach jak: koncerty m.in. Depeche Mode i Paula McCartneya, motoryzacyjna impreza Top Gear, Warszawskie Targi Książki, trzy mecze piłkarskiej reprezentacji Polski, jego nazwę da się sprzedać.

Ten pomysł ma jednak wielu przeciwników. W ubiegłym roku Sejm przez aklamację podjął uchwałę o nadaniu Narodowemu imienia trenera Kazimierza Górskiego. - Ale to był tylko wyraz woli Sejmu, bez mocy sprawczej - zaznacza Katarzyna Kochaniak, rzeczniczka Ministerstwa Sportu. Resort woli poprzestać na uczczeniu Górskiego pomnikiem (konkurs na niego jest w toku), a nazwę sprzedać. Poseł PiS Jan Tomaszewski grozi za to minister Joannie Musze prokuratorem.

Jest się po co schylić - w założeniach konkursu na sponsora zapisano, że cena wywoławcza nazwy to 10 mln zł płacone co roku przez minimum pięć lat. Dzięki temu stadion mógłby przestać być deficytowy (według szacunków w tym roku przyniesie ok. 21 mln zł strat).

Czy stadion będący w założeniu dumą narodu może sprzedać nazwę? W Europie tylko dwie areny o statusie narodowych podpisały umowy ze sponsorami: to stadion w Dublinie (Aviva Stadium) oraz szwedzki stadion narodowy w Solnej pod Sztokholmem. Ten drugi, co ciekawe, nie nosi nazwy sponsora - bank Swedbank zapłacił 20 mln euro za to, żeby do 2023 r. stadion nosił nazwę Friends Arena (Arena Przyjaciół), wpisując to w kampanię, w której przedstawia się jako przyjazny bank. To droga, którą mógłby pójść sponsor o nazwie uważanej za nie dość prestiżową, jak np. Biedronka.

Z nazwy warszawskiego stadionu nie zniknie słowo "Narodowy". Sponsor będzie mógł tylko dodać swoją nazwę do nazwy Arena Stadion Narodowy. Operator nie stawia wymagań, by firma była polska. - Dziś trudno zdefiniować, która firma jest polska. I jest wiele zagranicznych firm bardzo u nas zasłużonych - mówi Tomasz Zahorski.

Obowiązuje za to próg finansowy: sponsor musi mieć co najmniej 10 mld zł obrotów. Według listy 500 największych firm sporządzonej przez tygodnik "Polityka" to kryterium spełnia 15 polskich firm - koncerny paliwowe Orlen i Lotos oraz polski oddział koncernu paliwowego BP, producenci energii: Tauron, Enea, Energa i PGE (ta ostatnia już patronuje stadionowi w Gdańsku), giganci surowcowi: PGNiG (gaz ziemny), KGHM (miedź) i Kompania Węglowa, właściciele sieci sklepów: Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki), Eurocash (Lewiatan), polski oddział Metro Group (m.in. sieci sklepów Real i Obi,), a także operator telekomunikacyjny Orange (dawniej Telekomunikacja Polska) i Fiat Auto Poland.

Sponsor Stadionu Narodowego ma zostać wybrany wiosną przyszłego roku. 


Polecamy
Ostatnio dodane
2016-11-21 Wedding EXPERT Powierzając nam organizację swojej uroczystości otrzymasz w zamian wiele oryginalnych pomysłów i rozwiązań, które sprawią, że Twój Ślub będzie piękny i nietuzinkowy. Stwórzmy razem Ślub jak z bajki. Dekoracje weselne
Katowice
2016-11-21 Wedding EXPERT Powierzając nam organizację swojej uroczystości otrzymasz w zamian wiele oryginalnych pomysłów i rozwiązań, które sprawią, że Twój Ślub będzie piękny i nietuzinkowy. Bądź GOŚCIEM na własnym Ślubie. Stwórzmy razem Ślub jak z bajki. Konsultanci ślubni
Katowice

Sonda

Gdzie pojedziecie w podróż poślubną?


Archiwum sond

Najbliższe śluby:

Złoty Krążek
Polecamy