PlanowanieWesela.pl » Artykuły eksperckie » Poradnik dla początkującego filmowca ślubnego
Przewiń do treści
Polecamy
Złoty Krążek
Ostatnio dodane
2024-03-22 Restauracja Dębowa Sale weselne
Bielsko-Biała
2024-01-22 Wedding Planner - Justyna Grzymała Weddings & Events Konsultanci ślubni
Warszawa
2024-01-12 Zespół Muzyczny JABADU Zespoły weselne
Krosno
Sonda

Gdzie pojedziecie w podróż poślubną?


Pokaż wszystko

Poradnik dla początkującego filmowca ślubnego

W dobie wszechobecnych smartfonów potrafiących nagrywać coraz lepsze filmy, profesjonalni kamerzyści muszą wysilić się na zleceniach nieco bardziej niż jeszcze dekadę temu. Zwykły film przestaje wystarczać, bo przecież taki może zrobić każdy. Nie jeden wujek byłby chętny ruszyć z telefonem pod ołtarz w trakcie przysięgi, ale czy taki materiał będzie dobrą pamiątką na lata? Młode pary decydując się na wynajęcie profesjonalisty, liczą na rzetelną pracę obfitującą we wspaniałe efekty. W tym poradniku podpowiemy Ci co jest potrzebne na początek filmowej przygody ze ślubami.

Na wstępie musimy zaznaczyć, że drogi sprzęt sam filmu nie zrobi. Nie trzeba się kierować podejściem „im droższy tym lepszy”. Wręcz przeciwnie. Na początek wystarczy podstawowe wyposażenie, a z czasem, kiedy już upewnisz się, że chcesz nadal to robić, przyjdzie pora na więcej.

Kamera

Kamera to tak naprawdę coraz rzadziej spotykane urządzenie na weselach. Jej funkcje przejęły aparaty cyfrowe. Przeważają nad klasycznymi kamerami przede wszystkim wagą i rozmiarem. Nie ma potrzeby dźwigać dodatkowych kilogramów, kiedy można uzyskać taki sam efekt małym i lekkim urządzeniem. Dodatkowo aparaty umożliwiają nam zmianę obiektywu, dzięki czemu nie jesteśmy ograniczeni do jednej ogniskowej czy wysokiej przysłony. Oczywiście można kupić kamerę z wymienną optyką, jednak te są zdecydowanie droższe. Jak wybrać odpowiedni aparat? Producenci prześcigają się w oferowanej jakości i funkcjach, dlatego nie jest to łatwa decyzja. Z pomocą przychodzą liczne fora i grupy na portalach społecznościowych, na których możemy doradzić się ludzi z branży. Warto także oglądać filmiki w Internecie, na których zobaczymy jak nagrywa dany sprzęt.

wedding-45118994682.jpg

Stabilizator obrazu

Mimo że coraz więcej aparatów posiada wbudowaną stabilizację matrycy i obiektywu, trudno jest uzyskać zadowalające nagrania bez dodatkowej stabilizacji obrazu. Stabilizatory dzielimy na dwa rodzaje.

  1.   Pierwsze to stabilizatory mechaniczne (steadycam), działające na zasadzie przeciwwagi. Ich ogromną zaletą jest mocna konstrukcja i wytrzymałość. Niestety aby uzyskać ładne ujęcia potrzebny jest długi trening.
  2.   Drugie to stabilizatory elektroniczne, najczęściej 3-osiowe (gimbale). W tym przypadku większość pracy wykonują za operatora silniki sterowane przez mikroprocesor. Dzięki temu praca z gimbalem nie wymaga dużego doświadczenia. Należy jedynie pamiętać o ładowaniu baterii, aby nie rozczarować się w trakcie pracy.

Statyw

Statyw nie jest niezbędny, jednak w wielu przypadkach sprawdzi się dużo lepiej niż stabilizator, czy filmowanie z ręki. W profesjonalnym kinie trudno spotkać statyczny kadr bez użycia statywu. Przy wyborze należy kierować się mocną konstrukcją. Nie można pozwolić, aby statyw był na tyle wiotki, żeby przewracał się pod wpływem siły wiatru. Pamiętaj, że będziesz mocował na nim swój sprzęt do nagrywania. Nie warto ryzykować inwestując w słabe konstrukcje. Zwróć uwagę na dopuszczalny ciężar maksymalny – czy statyw będzie w stanie udźwignąć kamerę. Ważne jest także, aby głowica statywu pracowała płynnie. Najlepiej sprawdzaj to po zamontowaniu kamery na statywie. Dzięki temu panoramowanie w filmie również będzie płynne.

Dodatkowe oświetlenie

Zdarzają się przypadki, że na sali weselnej panują egipskie ciemności. Młode pary nie są świadome, że w takich warunkach nawet najlepszy sprzęt nie jest w stanie naświetlić prawidłowo obrazu. Dlatego warto zainwestować w panele LED czy inne reflektory. Dzięki temu jesteśmy w stanie nie tylko doświetlić pomieszczenie, ale także dodać głębi i stworzyć przyjemny klimat. Ciekawym dodatkiem mogą być gniazdka na pilota. Są to niedrogie urządzenia, a podpinając przez nie nasze oświetlenie, możemy decydować zdalnie przez naciśnięcie przycisku na pilocie, kiedy i co ma się świecić. Takie rozwiązanie świetnie sprawdzi się zwłaszcza na dużych salach.

Pamiętaj, że nie potrzebujesz drogiego sprzętu, aby zrobić dobry film. Niezbędne minimum do nagrywania dobrej jakości zapewni Ci teraz każdy współczesny aparat. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze możesz przeznaczyć na książki i szkolenia z technik filmowania i postprodukcji.